Przejdź do głównej zawartości

Kolory, czyli bodźce dla mózgu

Stykamy się z nimi, na co dzień. Kolory czasami wpływają na nasz nastrój, niektóre od razu kojarzą się nam z czymś konkretnym. I wierzcie mi KOLOR MA ZNACZENIE. Ile razy każdy z nas odblokowuje swój telefon by sprawdzić czy ktoś nie napisał do nas na Facebooku, czy nie dostaliśmy maila? 



Zauważmy, że niezależnie od urządzenia notyfikacje wyglądają tak samo, nasz mózg widząc je któryś raz z rzędu zaczyna działać podświadomie. Czasami chcieliśmy gdzieś po prostu zadzwonić, ale gdy tylko spojrzymy na powiadomienie automatycznie klikamy na ikonę. Ten czerwony kolor przez fakt użycia kontrastu skupia na sobie, jako pierwszy uwagę użytkownika. A co powiecie na formularz do rejestracji na jednym z portali randkowych. 


Pierwsze, co przykuwa naszą uwagę to różowy, duży i wyraźny przycisk, z którego dowiadujemy się, że rejestracja jest bezpłatna. Automatycznie kusimy użytkownika, bo jak wiadomo, jeśli coś jest bezpłatne to nie wypada nie spróbować. Poza wszechobecną szarością mamy jeszcze zielone znaczki odhaczania. To nic innego jak wiadomość „Zaufajcie nam, szukasz tego? My to mamy!”. I tu zaczynają się pytania. Jak to dobierać :
1. Żeby dotrzeć do ludzi? 
2. Żeby do siebie pasowało? 
3. Żeby przekazać konkretną informacje? 
Wiem, że ja sobie zadawałam te pytania i Ty też powinieneś. Zanim pomyślisz „Stworzę coś innowacyjnego” albo, co gorsza „O ten kolor mi się podoba” napiszę Ci, co mi pomogło i nakierowało na właściwą ścieżkę (co nie znaczy że mnie też czasem nie ponosi wyobraźnia). 

HALO, HALO! JA JUŻ COŚ ZNACZĘ!

Musisz ostrożnie dobierać kolory, niektóre już mają przypisane znaczenie.


Zwróćmy uwagę na sygnalizacje świetlną. Widzisz CZERWONE automatycznie się zatrzymujesz. Po zobaczeniu ŻÓŁTEGO nie jesteś aż tak przejęty, czasami przejeżdżasz. No i najlepsze na koniec ZIELONE, czyli jazda! Ludzie, którzy wchodzą na Twoją stronę, mają już te określone, utarte znaczenia kolorów w głowie, zresztą Ty zapewne też. Zmieniając taką podstawową rzecz sprawiasz, że użytkownik będzie skołowany.



Często działamy mechanicznie, pomyśl co stałoby się gdyby na przykładach które wstawiłam zamienić kolory ikonek na przyciskach? Z czytaniem tych okienek jest jak z czytaniem licencji, gdy instalujesz coś na swoim komputerze, niewiele osób to robi. Znalazłam artykuł o przyciskach, który może Ci się przydać: Przycisk jaki jest każdy widzi. Nieświadomie nawet teraz kliknąłeś na link, bo Twój mózg widząc niebieski tekst z podkreśleniem na dole automatycznie zakłada, że jest to hiperlink i nastąpi przekierowanie na stronę kryjącą się pod danym adresem. Interesujący jest jeden fakt, kto będzie Twoim odbiorcą? Bo to dla Ciebie może być logiczne w innych częściach świata może być niezrozumiałe. A co byłoby gdyby na Twoją stronę wszedł daltonista? Sam kolor wtedy nie wystarcza to kontrast sprawi, że taka osoba nadal bez problemu będzie mogła poruszać się po Twojej stronie bez większych problemów. Warto jest to sprawdzić, zajrzyj na stronę Colorfilter, która pokaże Ci jak Twój projekt wygląda dla ludzi z zaburzeniami rozpoznawania barw.

CO ZA BRIGHT TO NIE ZDROWO

Musisz używać na swojej stronie kolorów z rozwagą. Zbyt duża ilość barw na stronie daje efekt odwrotny niż zamierzony. Jeśli chcesz żeby konkretne części strony się wyróżniały, użyj stonowanego tła. Mamy niekiedy problem z przeglądaniem stron ze zgaszonym światłem. W świetle dziennym niektóre barwy nie wydają się tak rażące. 


Popatrz na tło z lewej strony, przez jego intensywność, wchodząc na tą stronę musiałam porządnie przetrzeć oczy. Tak jaskrawe kolory powinny być używane, jako akcent, nie podstawa. Bądź wyrozumiały dla użytkownika! Barwę, której użyłam po prawej stronie pobrałam z linków znajdujących się pod przyciskiem. Delikatny kolor nie przytłacza, a dla wielu użytkowników może być jednym z czynników wielokrotnego wracania na Twoją stronę.

TEORIA KOLORU


To magiczne koło prawdę Ci powie. Nie należy ono do łatwych do zrozumienia, często jest powodem wydłużenia pracy nad projektem. I nie tylko osoby, które dopiero rozpoczynają swoją karierę mają z nim problem, często możemy spotkać się z podobnym zdaniem wśród bardziej doświadczonych designerów. Jedno jest jednak pewne! Jeśli na swojej stronie nie użyjesz kolorów, które się komplementują możesz być w dużych tarapatach. Jeżeli nie rozumiesz jeszcze teorii kolorów z pomocą przyjdą specjalnie przygotowane narzędzia. Dla mnie był to Adobe Color CC. Jeśli nawet nie wybrałeś jeszcze dokładnego koloru dla swojej strony, nic nie tracisz. Wystarczy, że w miejscu wyszukiwania wpiszesz słowo kluczowe. Może chciałbyś stworzyć stronę o drzewach?


A może stronę o tematyce świątecznej? 


Ale, ale nie zachwycajmy się jedną stroną. Mam też inne godne polecenia:
I wiele więcej, wystarczy tylko dobrze poszukać. Znajdź taką, która będzie dla Ciebie najbardziej pomocna.

ZIELONY TO NIE TYLKO ZIELONY

Ok! Powiedzmy, że wybrałeś już swoje kolory. Pracodawca może zapytać Cię: A dlaczego właśnie takie? Dlaczego taki odcień? Czasami nie zdajemy sobie sprawy, że praktycznie na każdym kroku jesteśmy manipulowanie przez właśnie kolor. Weźmy na przykład stronę Wirtualnej Polski. Pierwsze, co rzuca się wyraźnie w oczy to logo, biało-czerwone. Coś Ci to przypomina?



Nic dziwnego, że znajduje się w czołówce odwiedzanych stron informacyjnych. Każdy obywatel kraju jest swego rodzaju patriotą, a każdy użytkownik wzrokowcem. Jeśli chodzi o odcień zwróć uwagę na drugi przykład.


Dlaczego w logu Lasów Państwowych Wybrano, taki odcień? A widziałeś kiedyś drzewa w kolorze, który umieściłam poniżej loga? Dlaczego na ich stronie nie ma nic w kolorze czerwonym? Bo dla wielu kojarzony jest z ogniem.

ŁADNE, ALE CZY FUNKCJONALNE?

Podstawą jest FUNKCJONALNOŚĆ. Kolor ma nie tylko ładnie wyglądać, musi robić o wiele więcej. Projektanci muszą komunikować się z użytkownikiem. Naszym zadaniem jest podzielenie znaczenia kolorów tak, aby pomagały one w rozumieniu tego jak rzeczy są zorganizowane. Wystarczy ustalić, jaki kolor na Twojej stronie będą miały elementy interaktywne, jaki przyciski i konsekwentnie go używać. Zwróć też uwagę na wcześniej już wspomnianych ludzi z zaburzeniami wzroku, jeśli połączysz ze sobą na przykład dwa różne odcienie zielonego to ta osoba nie będzie widziała różnicy.

DOBRA, DOBRA! JAK ZACZĄĆ?

Myśl o ludziach, co chcesz przekazać, jak maja się czuć? Jakie ma być pierwsze wrażenie? Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale każdy kolor ma już swoje przypisane znaczenie. W branży finansowej najczęściej używany jest kolor niebieski, bo kojarzy się z władzą, ale też zaufaniem. Przestępcy w filmach ubrani są na czarno, bo to intensywna barwa postrzegana, jako zło. Strony o lasach, naturze używają zieleni. I długo można by tak wymieniać. Dlatego powtórzę się po raz setny: Zanim zaczniesz Tworzyć – POMYŚL DLA KOGO.


A teraz zobacz jak kolor przycisku, który umieścisz na swojej stronie ma wpływ na jego postrzeganie 


Mam nadzieję że dowiedziałeś się czegoś nowego! A teraz przejrzyj kilka stron, uwierz poznasz je na nowo, zrozumiesz dlaczego użyto w danym momencie takich a nie innych kolorów. 

I pamiętaj! Z kolorami nie ma żartów, są groźniejsze niż myślisz.

Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości lub chcesz podzielić się swoją wiedzą z danego tematu - czekam na Twoją wiadomość w komentarzu :)


Komentarze

  1. Strach pomyśleć że te kolory takie straszne :-) Świetny artykuł

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

7 ZASAD DOBREJ TYPOGRAFII

1. Używaj maksymalnie dwóch krojów pisma! Do tego ich długość i szerokość powinna komplementować się nawzajem. Staraj się nie dobierać czcionek, które znacznie się od siebie różnią.  Często łączymy ze sobą na przykład Avenir i Georgie.  Ja gdy chcę dowiedzieć się czegoś więcej o czcionkach i jak wyglądają ze sobą odwiedzam stronę  typ.io . Zobacz przykład pokazujący te dwie czcionki ww akcji. Mają one podobne szerokości liter. To połączenie tworzy wizualną harmonie. Odległość pomiędzy literami również jest taka sama. Zapamiętać jednak należy, że czcionki, które dobieramy powinny różnić się między sobą. W przeciwnym razie jaki by był sens łączenia ich? Skoro wyglądają tak samo? Tak stałoby się jeżeli obie należały by na przykład do krojów Sarah albo Sans-serif. Także Twoje zadanie nie jest łatwe z jednej strony musisz znaleźć tą wizualną różnicę, która wzbudzi zainteresowanie, a z drugiej czcionki dobrać tak żeby ze sobą współgrały.  ...

Typ O! Grafia

Tekst stanowi 95% tego co przeglądamy. Prawdopodobnie tak samo będzie i z tym artykułem. Zdjęcia to tylko dodatki które przyciągają naszą uwagę i cieszą oko. Poprzez typografię Ty jako designer pomagasz użytkownikowi znaleźć interesujące go rzeczy. Dzięki niej przekazywane są informacje, więc jeśli ktoś nie jest w stanie czegoś przeczytać staje się to bezużyteczne. UWAGA! Poprzez pogrubienie wyróżniasz daną część tekstu, która według Ciebie jest ważniejsza niż reszta. Może to być większa czcionka, mniejsza odległość pomiędzy literami.  UWAGA! Ten sam tekst, ale w żaden sposób niewyróżniony kojarzy się z czymś spokojniejszym. Można powiedzieć że wygląda on też bardziej przyjacielsko, nie jest krzykliwy i wymowny. Osiągniemy to również przez zastosowanie większej odległości pomiędzy wyrazami.  A w praktyce wygląda to tak. W nagłówku zastosowana jest większa i pogrubiona czcionka, czyli z góry wiadomo że to jest najważniejsza część, która ma zachęcić nas ...

HIERARCHIA 1:0 ANARCHIA

To kolejność rzeczy, nic innego, nic wymyślnego. Ustala się na jej podstawie ważność stanowiska, jakie zajmujesz w firmie, hierarchizujesz też rzeczy do zrobienia danego dnia. W designie też odgrywa znaczącą role. Odpowiada na pytanie: Jak to zrobić żeby użytkownik zwrócił uwagę na tek konkretny element, jako pierwszy? I tu pojawia się …  DOMINACJA Nie, nie chodzi tu o dominacje nad światem. Dominacja jest bardzo ważną częścią zasad wizualnej hierarchii. Oznacza nic innego jak ważność. To dzięki użyciu dominacji na stronie wiesz, co masz zrobić jako pierwsze, a co możesz zrobić później. Wystarczy użycie jednego scentralizowanego elementu na zdjęciu, który tak przyciągnie Twój wzrok i nie zwrócisz nawet uwagi na otaczające go środowisko.  W pierwszej kolejności zauważyłeś jabłko, po jakim czasie napis „hello” znajdujący się na obrazku? I wcale nie chodzi o wielkość elementu, jeśli będzie dużo negatywnej przestrzeni i tak skupi na sobie główną uwagę.  ...